Frustraties voor website bezoekers

Frustraties lopen hoog voor een vrouw die voor een laptop zit en op een potlood bijt met een niet al te blije uitdrukking

We kennen het allemaal wel: je opent een website en opeens klik je de ene popup na de andere weg in een wanhopige poging om bij de content te komen. Of er begint ergens een filmpje te draaien op vol volume, je speakers begeven het bijna en je kunt het verdorie niet vinden omdat het ergens onderaan de pagina staat. De frustraties die websitebezoekers ondervinden komen helaas veel te vaak voor.

Wij willen dat al onze klanten natuurlijk de beste ervaringen kunnen bieden aan hun eigen website bezoekers. Daarom zetten we de meeste voorkomende frustraties – en hoe je deze makkelijk kunt voorkomen – voor je op een rijtje.

Autoplay van media is vrijwel altijd een frustratie

Vanuit jouw invalshoek lijkt het briljant om een (YouTube) filmpje of geluidsfragment direct af te spelen voor een bezoeker. Deze bevatten vaak belangrijke informatie die we heel graag naar (potentiële) klanten communiceren, vaak ook nog in een creatief jasje met leuke visuals en getalenteerde mensen.

Voor de bezoekers is dit vaak een negatieve ervaring. Ze rekenen er niet op dat ze ongevraagd een filmpje met geluid getoond krijgen, of ze zijn al naar muziek aan het luisteren en nu is het chaos. Ook mensen die bijvoorbeeld een trage internet verbinding of weinig data op hun telefoon hebben zijn hier niet van gecharmeerd. Deze bestanden zijn namelijk vaak groot en het zorgt ervoor dat de website traag is.

Als je media wilt aanbieden kan dat prima! Zorg er dan in ieder geval voor dat de bezoeker zelf de keuze heeft wanneer deze naar hun apparaat gedownload en afgespeeld wordt.

Beperkt pop ups tot de noodzakelijke

Pop ups zijn handig (bijvoorbeeld voor cookies in verband met de AVG), maar teveel van het goede werkt uiteindelijk frustrerend. Een bezoeker die probeert de tekst op de website te lezen en om de haverklap gestoord wordt door een pop up zal de website snel verlaten en de informatie ergens anders vandaan halen.

Probeer een enkele pop up aan het begin van het bezoek te tonen, en laat nieuwe pop ups opkomen wanneer de bezoeker op een relevante link klikt.

Contactformulieren zonder contact informatie

Zorg er altijd voor dat bezoekers op meerdere manieren contact kunnen opnemen. Contactformulieren kunnen door website updates soms niet meer werken, of misschien heeft de bezoeker moeite met typen of schrijven en wil graag telefonisch contact. Wanneer je geen e mailadres of telefoonnummer naast je contactformulier plaatst loop je het risico dat klanten ergens anders naartoe gaan.

Onlogische en overvolle menu’s

Je wilt dat je bezoekers in zo min mogelijk kliks bij de juiste pagina terechtkomen. Overvolle menu’s, of menu’s die niet logisch opgezet zijn, maken het vele malen moeilijker voor bezoekers om te vinden wat ze zoeken. Een frustrerende ervaring dus!

Probeer het menu zo simpel mogelijk te houden, en sorteer pagina’s op een logische wijze.

Links zijn goed, maar zorg voor relevantie

Het verwijzen naar een andere pagina is een prima en intuïtieve manier om bezoekers te helpen hun weg te vinden naar de informatie die ze nodig hebben. Het is ook enorm goed voor de SEO op een website, maar sla hier niet in door!

Het is pure frustratie om op een link te klikken waarvan je denkt dat deze je naar een pagina met nieuwe en relevante content brengt, en je komt terecht op een pagina die niks met de link te maken heeft.

Dus als je de tekst ‘koop een bos bloemen’ linkt, zorg dat deze link naar een bos bloemen die je kunt kopen gaat, niet naar een ‘CV-ketel monteur in jouw regio’!

Opdringerige live chats zijn frustrerend

Natuurlijk zijn live chats een belangrijke service, vooral als je producten verkoopt en klantencontact hoog in de prioriteiten staat. Zorg ervoor dat live chats makkelijk vindbaar zijn en verberg deze optie natuurlijk niet achter meerdere links!

Dat heet niet dat live chats constant naar voren moeten komen en om aandacht vragen. Denk aan pop ups, herhalende animaties en geluiden. Het voelt enorm opdringerig en klanten ervaren dit vooral als onprettig, wat het vertrouwen in het bedrijf schaadt.

Zorg dus voor een goede balans in de vindbaarheid van de chat, zonder opdringerig over te komen.

Wij kunnen helpen om frustraties te voorkomen

Het zijn natuurlijk een hoop aandachtspunten, en misschien weet je niet zo goed of jouw website als prettig wordt ervaren door bezoekers. Of ben je op zoek naar een nieuwe website die mensen graag bezoeken? Geen nood, wij staan klaar voor je! Neem contact met ons op en we gaan er samen voor zitten met een lekker kopje koffie.

Deel deze blogpost op social media!

Facebook
Twitter
LinkedIn