Screenshot van Google Search console prestaties pagina

Veelgemaakte SEO fouten

Wanneer je een eigen website of webshop hebt ken je wellicht de frustratie; je hebt veel uren besteed aan het bedenken en maken van content en nog steeds is je website nauwelijks vindbaar in Google. Dit kan veroorzaakt worden doordat je onbewust SEO-fouten maakt.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisatie, ofwel zoekmachine optimalisatie. SEO is een verzamelnaam voor alle processen die de organische (niet-betaalde) vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines verbetert.

Hieronder vind je 7 veelgemaakte SEO-fouten.

1. Keyword Stuffing

Een veel voorkomende fout bij het maken van titels en teksten is keyword stuffing. Je hebt een zoekwoord gevonden waar je op wilt ranken en gaat dit zoekwoord vervolgens zoveel mogelijk in je teksten proppen. Dit wordt ook wel over-optimalisatie genoemd. Teksten worden hierdoor minder ‘natuurlijk’ waardoor het voor bezoekers lastig wordt om de teksten te lezen. Wanneer je teksten hebt die niet makkelijk leesbaar zijn, zal dit invloed hebben op je ranking. Gebruik zoekwoorden dus met mate.

2. Een langzame website

Niet alleen fouten in je content kunnen de oorzaak zijn van een matige ranking. Ook de snelheid van jouw website heeft invloed op de vindbaarheid. Google hecht namelijk veel waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van websites en een langzame website zorgt voor een slechte gebruikerservaring. Zorg er dus voor dat je website snel en soepel loopt. Optimaliseer afbeelden en scripts op je website en zorg voor een goede hosting.
langzame website

3. Zoekwoorden met te veel concurrentie

Wanneer je een webshop hebt die sokken verkoopt, begrijpen we natuurlijk dat je op de eerste pagina wilt ranken met het zoekwoord ‘sok’ of ‘sokken’. Echter zijn dit zoekwoorden met veel concurrentie. Zelfs wanneer je SEO helemaal in orde is, betekent dit niet meteen dat je op de eerste pagina terecht zult komen. Je concurreert namelijk met grote (inter)nationale webshops die jaarlijks veel geld uitgeven aan het verbeteren van hun ranking. Het is dus vaak beter om voor meer specifieke zoekwoorden te gaan. Deze specifieke zoekwoorden worden ook wel long tail keywords genoemd. Denk bijvoorbeeld aan de zoektermen ‘thermosokken heren’ of ‘fleece sokken dames’. Deze zoekwoorden worden wellicht minder gezocht, maar de kans dat je hoger rankt is groter. Daarnaast hebben gebruikers die deze termen gebruiken vaak meer intentie om een aankoop te doen, aangezien ze specifieker aan het zoeken zijn.

4. Geen gebruik van Interne links

Wanneer je een beetje bekend bent met SEO, weet je hoe belangrijk link building is. Hoe meer (kwalitatieve) links naar je website linken, hoe meer autoriteit je website uitstraalt naar Google. Echter worden interne links nog vaak over het hoofd gezien. Door het linken naar andere (relevante) pagina’s op je website, krijgt Google een beter beeld van je website structuur. Heb je het in je tekst bijvoorbeeld over een dienst die je aanbiedt? Link dan naar een pagina met meer informatie over deze dienst.

5. Onvriendelijke URL’s

URL’s zijn een zeer belangrijk factor wanneer het gaat over SEO. Zorg dan ook dat je een goede URL hebt. Zorg dat deze relevant is aan de pagina en verwerk zoekwoorden (niet te veel) in de URL. Belangrijk is dat de URL van je pagina kort is en niet te veel tekens en cijfers bevat.

BELANGRIJK: Begin niet direct al je URL’s aan te passen. Wanneer je een URL namelijk aanpast, zullen alle links naar deze pagina een 4o4 error geven. Je moet dus alle links aanpassen die naar deze pagina verwijzen óf je moet 301-redirects instellen. Met een 301-redirect kun je de oude link doorsturen naar de nieuwe.

6. Duplicated Content

Duplicated content betekent letterlijk gedupliceerde content. Zorg ervoor dat al je content uniek is. Wanneer je te veel content gebruikt dat al op een andere pagina van je website staat, zal Google dit wegfilteren en maar 1 pagina laten zien in de zoekresultaten. Wanneer je content van andere websites kopieert, kan Google je website hiervoor straffen.

7. Je website is niet responsive

Mensen gebruiken hun mobiel meer dan ooit tevoren. Tijdens het lunchen, het wachten op de trein of gewoon thuis op de bank. Het is dan ook niet gek dat Google zoveel waarde hecht aan een goede mobiele optimalisatie. Een website die niet responsive is en dus je content niet goed op een mobiel weergeeft, heeft invloed op de gebruiksvriendelijkheid van je website en dus ook op de ranking.

Zijn bovenstaande punten niet op jouw website of webshop van toepassing, maar merk je nog steeds dat je niet zichtbaar bent in de zoekresultaten? Laten we samen kijken hoe we je hiermee kunnen helpen.

 

Deel dit bericht op social media:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email